De juiste maat

Een nieuwe fiets kopen is een duurzame investering. Besteed daarom veel zorg aan het uitkiezen van de juiste fiets, in de juiste maat. We geven u graag enkele tips. Om 100% zeker te zijn, is er slechts één adres: uw Minerva dealer.

 

Volwassenen

Een indicatie van de framemaat die het best past bij uw lengte vindt u in deze tabel. Dit is slechts een algemene benadering. Iedereen is anders. De één heeft lange benen de ander misschien relatief lange armen. Voor een kind dat nog groeit koopt u best een grotere maat. Iemand die graag laag en wat rechter zit is dan weer meer gebaat met een kleinere maat. Voor de juiste individuele keuze vraagt u best advies aan uw Minerva dealer.

(Let wel: Dit overzicht geldt niet voor Maddox Heer en Quantum MTB aangezien deze ontworpen zijn met een kortere zitbuis.)

  • maat 43 : 142 - 162 cm
  • maat 46 : 148 - 168 cm
  • maat 51  : 158 - 178 cm
  • maat 56 : 165 - 185 cm
  • maat 61  : 178 - 198 cm
 

Kinderen

De maat van een kinderfiets wordt meestal uitgedrukt met de wielmaat. Die wielmaat, weergegeven in inches, kunt u makkelijk koppelen aan de lengte van uw kind.

  • 12"  : 2-4 jaar  : 87-103 cm.
  • 14"  : 2-5 jaar  : 87-110 cm (combi loopfiets)
  • 16"  : 4-6 jaar  :  103-117 cm
  • 20" : 6-9 jaar  : 117-135 cm
  • 24" : 8-12 jaar : 130-150 cm
  • 26" : >10 jaar  : 140-160 cm

We geven u graag nog enkele praktische tips :

  • De fiets heeft de goede maat als uw kind met ten minste één voet de grond kan raken, terwijl hij op het zadel zit. Zo voorkomt u valpartijen tijdens het op- en afstappen en in onverwachte situaties.
  • Naast de wielmaat is ook de vorm van het frame belangrijk. Vraag daarom bij het kopen van een fiets altijd advies aan je fietshandelaar.
  • Een kinderfiets verdient net zoveel aandacht als de fiets voor volwassenen: een stevig frame en goed werkende remmen zijn cruciaal. Uiteraard voldoen de Minerva kinderfietsen aan deze kwaliteitsvereisten.
 

Mountainbikes

Ook in extreme omstandigheden is een correcte houding van het grootste belang. Besteed daarom extra aandacht aan de keuze van de juiste mountainbike. Bij uw Minerva dealer kunt u terecht voor persoonlijk advies.

Geometrieën

De Minerva fietsen kunnen op basis van hun geometrie ingedeeld worden in 3 categorieën: Comfort, Trekking en MTB. Daarnaast bestaat er ook een Sportieve geometrie maar deze is niet van toepassing op Minerva fietsen. Voor de volledigheid is zij hieronder wel toegelicht. Gedetailleerde info per fiets vindt u ook in de individuele technische fiches die u van elke fiets kan bekijken.

De Minerva Comfort geometrie zorgt voor een licht voorover hellende fietshouding. Men zit relatief recht zodat men een goed zicht op de weg behoudt zonder de nek te belasten. De armen vangen een deel van het lichaamsgewicht op maar het grootste gedeelte wordt gedragen door rug en zitvlak. De hoek tussen bovenlichaam en benen zorgt voor een goede krachtoverbrenging vanuit de onderrug naar de pedalen. Deze fietsen zijn uitermate geschikt voor korte tot middellange fietstochten in het dagdagelijks verkeer. 

De Minerva Trekking geometrie zorgt voor een duidelijk voorover hellende fietshouding, meer dan bij comfort geometrie. De armen vangen een deel van het lichaamsgewicht op waardoor rug en zitvlak worden ontlast. Deze positie zorgt eveneens voor een betere krachtoverbrenging naar de pedalen en een meer aerodynamische houding. Daarom zijn deze fietsen uitermate geschikt voor langere fietstochten en grotere woon-werk verplaatsingen.

Een Sportieve geometrie zorgt voor een sterk voorover gebogen houding. De krachtoverbrenging naar de pedalen en de aerodynamica zijn optimaal. Schouders, armen en handen moeten echter veel ondersteuning bieden en de nek wordt extra belast. Daarom wordt deze geometrie niet toegepast bij de Minerva allround fietsen. Voor racefietsen verwijzen wij graag naar www.scoppio.be .  

De MTB geometrie zorgt voor een duidelijk voorover hellende fietshouding, vergelijkbaar met de trekking geometrie. De armen vangen een deel van het lichaamsgewicht op waardoor rug en zitvlak worden ontlast.  Deze positie zorgt eveneens voor een betere krachtoverbrenging naar de pedalen. In vergelijking met een race geometrie zit men op de MTB nog steeds relatief rechtop zodat men tevens een goed overzicht op het parcours behoudt.